Course title
N2290500,P2290100,Q2290900,R2290700,V22903001
Mathematical Sociology

nakai yutaka Click to show questionnaire result at 2018
Course description
数理社会学は、社会現象をシステムとして把握する場合の、共通・普遍的な考え方を提供し始めている。本講義では、特にゲーム理論の非協力ゲームに焦点を当て、戦略型ゲーム、展開型ゲーム、情報の価値、進化ゲームの基礎に関して講義する。
Focusing on non-cooperation game, the following topics are lectured: the game in strategic form, the game in extensive form, value of information, and the evolutionary game.
Purpose of class
ゲーム理論に使った簡単な数学によって、様々な社会現象を分析してゆき、社会をシステム科学する目を養う。
To cultivate the ability to have an insight on society from viewpoints of systems sciences.
Goals and objectives
  1. 数学による社会現象の解釈法を認識する(1〜3)
    To understand how to interpret society mathematicaly.
  2. 戦略型ゲームを解くことができる(4〜6)
    To solve the game in strategic form
  3. 展開型ゲームを解くことができる(7〜9)
    To solve the game in extensive form
  4. 戦略や情報の意味を理解する(10〜13)
    To understand the meaning of strategy and information
Language
Japanese
Class schedule

Class schedule HW assignments (Including preparation and review of the class.) Amount of Time Required
1. ゲーム理論とは
What is game theory?
ゲーム理論とは何かを調べ、理解すること。
To examine and review what the game theory is
100minutes
2. 社会現象とゲーム理論
Game theory and social phenomena
ゲーム理論が社会科学で使われることを調べ、理解すること。
To examine and review the game theory and social phenomena
100minutes
3. 囚人のジレンマ・社会的ジレンマ
Prisoner's and social dilemma
囚人のジレンマに関して調べ、理解すること。
To examine and review the Prisoner's and social dilemma
100minutes
4. 戦略型ゲーム・ナッシュ均衡、パレート最適
Strategic form: Nash equilibrium, Pareto efficieny
ナッシュ均衡に関して調べ、理解すること。
To examine and review the strategic form: Nash equilibrium, Pareto efficieny
200minutes
5. 戦略型ゲーム・純戦略
Strategic form: pure strategy
純戦略に関して調べ、理解すること。
To examine and review the strategic form: pure strategy
200minutes
6. 戦略型ゲーム・混合戦略
Strategic form: mixed strategy
混合戦略に関して調べ、理解すること。
To examine and review the strategic form: mixed strategy
300minutes
7. 展開型ゲーム・ゲームの木、情報構造
Extensive form: game tree, information structure
情報構造に関して調べ、理解すること。
To examine and review the extensive form: game tree, information structure
300minutes
8. 展開型ゲーム・戦略型への変換
Extensive form: transformation to strategic form
戦略型への変換に関して調べ、理解すること。
To examine and review the extensive form: transformation to strategic form
300minutes
9. 展開型ゲーム・行動戦略
Extensive form: behavior strategy
行動戦略に関して調べ、理解すること。
To examine and review the extensive form: behavior strategy
200minutes
10. 戦略の解釈(ナッシュ均衡解の意味)
Interpretation of strategy
戦略の解釈に関して調べ、理解すること。
To examine and review the Interpretation of strategy
200minutes
11. 情報の価値(1)(情報構造の変化)
Value of information: change in information structure
情報構造の変化に関して調べ、理解すること。
To examine and review the value of information: change in information structure
200minutes
12. 情報の価値(2)(情報の取引)
Value of information: dealing of information
情報の取引に関して調べ、理解すること。
To examine and review the value of information: dealing of information
200minutes
13. 繰り返しゲームと進化ゲーム
Repeated game and evolutionary game
進化ゲームに関して調べ、理解すること。
To examine and review the repeated game and evolutionary game
200minutes
14. 重要事項の復習と期末試験とまとめ
Comments and examination
全ての講義の内容を復習しておくこと。
To review all issues
100minutes
Total. - - 2700minutes
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'

examination Total.
1. 25% 25%
2. 25% 25%
3. 25% 25%
4. 25% 25%
Total. 100% -
Evaluation method and criteria
期末試験のみで評価する。
100 点換算の60 点以上で単位取得とする。60点とは、4つの達成目標全てに渡って基本的な概念を修得しているレベル(例 簡単なゲームのナッシュ均衡が計算できるなそ)とする。
出席日数が少ない場合、期末試験を受けることができない場合がある。
To be evaluated with examination.
60 points are necessary for credit. 60 points mean understanding basic concepts to achieve all goals.
Studesnts with frequent absence may not be able to take the examination.
Textbooks and reference materials
参考書:「ゲーム理論入門」鈴木光男、共立全書
Reference documents:「ゲーム理論入門」鈴木光男、共立全書
Prerequisites
社会学概論を履修している事が望ましい。
必要なら履修者制限をする(120名程度)。
To finish sociology.
The number of attendants will be limited within 120 persons, if necessary.
Office hours and How to contact professors for questions
  • 木曜と金曜12:30-13:10、研究室にて(訪問を事前に連絡することが望ましい)
    Mon, Thir, Fri 12:30-13:10
    Appointmets are required by e-mail
Relation to the environment
Non-environment-related course
Regionally-oriented
Non-regionally-oriented course
Development of social and professional independence
  • Course that cultivates a basic problem-solving skills
Active-learning course
N/A
Course by professor with work experience
Work experience Work experience and relevance to the course content if applicatable
Applicatable The lecturer has the experience for business planning and it makes the course more practical.
Last modified : Thu Mar 21 14:50:02 JST 2019