Course title
S02610002
Exercise in Architectural Studio 3

aoshima keita Click to show questionnaire result at 2018

yamashiro satoru

tochizawa mari
Course description
As an exercise for a design task, a design task using a hand-drawn drawing and a model is performed. In order to apply the skills acquired in the first half of the 2nd year "Building Studio Exercise 2" to more complex building designs, students will learn through designing medium-sized public buildings. The students are divided into groups of about 15 students each time, and each group is supervised by 1 teacher, who conducts a series of processes from the conception stage to the study stage and presentation of the final plan. Aim to improve skills required for architecture courses (Drawing ability, modeling ability, spatial comprehension ability, and drawing ability).
Purpose of class
Develop skills in planning a medium-sized public building, gradually learning the design process, and organizing drawings and presentations. The library will be a 1800 m2 RC-built library and will be designed with a detailed design including reading rooms and reading spaces. While receiving individual Eskis, the final plan is to make a presentation using a hand-drawn design drawing, a model, and a perspective.
Goals and objectives

Goals and objectives Course Outcomes
1. Ability to design medium-sized facilities
2.
,
5.
,
7
2. Ability to apply molding, design, and conceptual skills from structural planning to facility planning
2.
,
5.
,
7
3. Skills of drawing ability, modeling ability, spatial grasp ability, and drawing ability can be improved.
2.
,
5.
,
7
4. You can acquire the ability to explain the space you envision with language, diagrams, etc.
1.
,
2.
,
3.
5. You can acquire the investigative power and critical eye of the precedent case and the reference case.
1.
,
2.
,
3.
Language
Japanese
Class schedule

Class schedule HW assignments (Including preparation and review of the class.) Amount of Time Required
1. 授業ガイダンス
課題の説明,講師の紹介とレクチャー
事例調査 120分
2. 事例調査
建築空間のスケッチと、図書館における人々のふるまいやアクティビティをスケッチブックに記述する。
図書館のトレース 120分
3. 事例分析・レクチャー
自身の調査内容をプレゼンテーションする。
部分詳細図,部分模型の作成 120分
4. 「100冊の本と向き合うための空間」
実寸モックアップまたは家具模型の製作,家具図作成
家具図,模型の作成 120分
5. 「100冊の本と向き合うための空間」
実寸モックアップまたは家具模型の製作,家具図作成
平断面図の作図 120分
6. 「100冊の本と向き合うための空間」
プレゼンテーション・全体講評と展示
平断面図の作図 120分
7. 「30×30mの図書館」
エスキス1:理想的な閲覧空間とプログラム
トレース課題及びスタディ 120分
8. 「30×30mの図書館」
エスキス2:まちとのつながりと機能構成
トレース課題及びスタディ 120分
9. 「30×30mの図書館」
エスキス3:動線計画と構造計画
トレース課題及びスタディ 120分
10. 「30×30mの図書館」
中間発表:ダイアグラム及び基本計画
図面と模型の製作 120分
11. 「30×30mの図書館」
平面図,断面図,立面図と、マスプラン(配置図・外構計画)および模型のエスキス1
図面と模型の製作 120分
12. 「30×30mの図書館」
平面図,断面図,立面図と、マスプラン(配置図・外構計画)および模型のエスキス2
図面と模型の製作 120分
13. 「30×30mの図書館」
課題提出とグループ内発表
プレゼンテーションの制作 120分
14. 最終講評会 ポートフォリオの制作 120分
Total. - - 1680分
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'

グループ課題 作品提出 Total.
1. 30% 70% 100%
2. 0%
Total. 30% 70% -
Evaluation method and criteria
前半のグループ課題と後半の個別設計課題において、計画プロセスと提出作品、およびプレゼンテーションにより評価を行う。満点を100点とし、60点以上を合格とする。
Textbooks and reference materials
資料等は、授業内で随時提示する
Prerequisites
製図道具及び模型製作のための道具は各自準備すること
建築スタジオ演習2の単位を取得していること
事前に、国内外の図書館を訪れて施設機能を把握しておくこと
Office hours and How to contact professors for questions
  • 木曜日午後(事前にメール等で連絡をとること)
Regionally-oriented
Regionally-oriented course
Development of social and professional independence
  • Course that cultivates an ability for utilizing knowledge
  • Course that cultivates a basic self-management skills
  • Course that cultivates a basic problem-solving skills
Active-learning course
Most classes are interactive
Course by professor with work experience
Work experience Work experience and relevance to the course content if applicatable
Applicatable 設計事務所を主宰する実務者でもある常勤教員2名と非常勤講師1名の3名により、建築設計や調査等の実務での経験を活かして、中規模公共建築の設計に対する実践的な課題を設定して制作を通した指導を行う。
Education related SDGs:the Sustainable Development Goals
  • 3.GOOD HEALTH AND WELL-BEING
  • 4.QUALITY EDUCATION
  • 8.DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
  • 11.SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
  • 12.RESPONSIBLE CONSUMPTION & PRODUCTION
Last modified : Tue Sep 01 04:22:57 JST 2020