Course title
4M9992001
Advanced Emotional Design

hashida noriko Click to show questionnaire result at 2018
Course content
エモーショナルデザインは、人間が生きている事を実感できる、情動である。私たちの周りには様々な製品やサービスがあるが、まずは人間の感覚や情動の仕組みを知ることで、エモーショナルなデザインを行えると考えられ、本授業はその助けになる内容を行う。
Emotional design is the emotion that can realize that a human being lives. There are various products and services in our circumference, but it is thought that at first it is possible by the design which is Emotional design by knowing a human sense and the affective structure, and this class performs the contents helping it.
Purpose of class
エモーショナルデザインの概要を知る
Know the summary
Goals and objectives
  1. 人間の情動を知る
  2. 人間の感覚器官を知る
  3. 人間の感覚と情動の関係を知る
Language
Japanese
Class schedule

Class schedule HW assignments (Including preparation and review of the class.) Amount of Time Required
1. オリエンテーション:エモーショナルデザインとは ドナルドノーマン:エモーショナルデザインを読んでおく 60minutes
2. エモーショナルデザインと社会 紹介する参考文系を読んでおく 60minutes
3. 視覚(色) 紹介する参考文系を読んでおく 60minutes
4. 視覚(色2) 紹介する参考文系を読んでおく 60minutes
5. 視覚(形) 紹介する参考文系を読んでおく 60minutes
6. 視覚(形2) 紹介する参考文系を読んでおく 60minutes
7. 視覚(立体) 紹介する参考文系を読んでおく 120minutes
8. 視覚(材質) 紹介する参考文系を読んでおく 120minutes
9. 視覚(材質2) 紹介する参考文系を読んでおく 120minutes
10. 触覚+視覚 紹介する参考文系を読んでおく 120minutes
11. 触覚+視覚2 紹介する参考文系を読んでおく 120minutes
12. 視覚+空間 紹介する参考文系を読んでおく 120minutes
13. 個人レポートプレゼンテーション 最終課題をおこなう 180minutes
14. 個人レポートプレゼンテーション 最終課をおこなう 180minutes
Total. - - 1440minutes
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'

7回目まで 14回目まで Total.
1. 10% 20% 30%
2. 10% 20% 30%
3. 10% 30% 40%
Total. 30% 70% -
Evaluation method and criteria
授業態度(質疑など)とレポート課題
Textbooks and reference materials
都度紹介
Prerequisites
ドナルドノーマン:エモーショナルデザインを読んでおく
Office hours and How to contact professors for questions
  • メールにて受け付けます。hashida@shibaura-it.ac.jp
Regionally-oriented
Regionally-oriented course
Development of social and professional independence
  • Course that cultivates an ability for utilizing knowledge
Active-learning course
More than one class is interactive
Course by professor with work experience
Work experience Work experience and relevance to the course content if applicatable
Applicatable I have the design experience of furniture and the life article. I make use of the experience and teach a design process.
Education related SDGs:the Sustainable Development Goals
  • 4.QUALITY EDUCATION
  • 8.DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
  • 9.INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
  • 12.RESPONSIBLE CONSUMPTION & PRODUCTION
Last modified : Sat Mar 21 13:17:15 JST 2020