R0090401
2 International Environmental Field Experience 2
ドイツ等ヨーロッパの都市は、新しいものを取り入れながらも、伝統や文化を守り、資源循環や環境負荷抑制に努力しているが、このことが経済やコミュニティの活性化にも役立っている。本実習は、SDGs達成に向けた地球温暖化防止・エネルギー対策および持続可能な社会づくりに関する国際ワークショップを通じて、ドイツにおける伝統的建造物や街並み保存による都市再生の現場、資源循環や再生可能エネルギーの活用など環境改善の現場を見学・観察し、現地大学と合同ゼミを開催し、自立・循環型まちづくりの現状と課題について意見交換するものである。
SDGs達成に向けた地球温暖化防止・エネルギー対策および持続可能な社会づくり国際ワークショップを通して、建築・都市・環境再生に関する理解を深め、英語によるコミュニケーション力を養う。
- ヨーロッパの都市の建築・都市・環境再生現場の観察眼を養う
- ヨーロッパの都市の建築・都市・環境再生の現状と課題について理解を深める
- 日本とヨーロッパの都市の違いについて考察できる
- 現地大学生等との英語でのコミュニケーション能力を高める
Japanese(English accepted)
|
Class schedule |
HW assignments (Including preparation and review of the class.) |
Amount of Time Required |
1. |
訪問都市の建築・都市・環境に関する事前調査(1) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
2. |
訪問都市の建築・都市・環境に関する事前調査(2) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
3. |
訪問都市の建築・都市・環境に関する事前調査(3) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
4. |
都市観察のための英語のスキルアップトレーニング |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
5. |
ミュンヘンに関する現地調査・ヒアリング(1) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
6. |
都市Aの環境に関する現地調査・ヒアリング(2) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
7. |
ミュンヘンに関する現地調査・ヒアリング(2) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
8. |
ミュンヘンに関する現地調査・ヒアリング(3) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
9. |
ミュンヘンに関する現地調査・ヒアリング(4) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
10. |
ミュンヘンに関する現地調査・ヒアリング結果のまとめ・提案 |
レポートまとめ |
190minutes |
11. |
フライブルクに関する現地調査・ヒアリング(1) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
12. |
フライブルクに関する現地調査・ヒアリング(2) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
13. |
フライブルクに関する現地調査・ヒアリング(3) |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
14. |
発表、振り返りと講評 |
訪問都市やテーマの文献調査 |
190minutes |
Total. |
- |
- |
2660minutes |
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'
|
事前レポート |
事後レポート |
Total. |
1. |
10% |
15% |
25% |
2. |
10% |
15% |
25% |
3. |
10% |
15% |
25% |
4. |
10% |
15% |
25% |
Total. |
40% |
60% |
- |
Evaluation method and criteria
事前レポート40%、事後レポート60%
Textbooks and reference materials
世界の建築・街並みガイド④ エクスナレッジ
大型店とドイツのまちづくり 学芸出版社
フライブルクのまちづくり―ソーシャル・エコロジー住宅地ヴォーバン 学芸出版社
「都市および都市計画史」「建築史」を履修しておくことが望ましい
ドイツの国の概要について頭に入れておくこと
Office hours and How to contact professors for questions
- Thursday12:30-13:00
nakaguti@sic.shibaura-it.ac.jp
Regionally-oriented course
Development of social and professional independence
- Course that cultivates an ability for utilizing knowledge
- Course that cultivates a basic interpersonal skills
- Course that cultivates a basic problem-solving skills
Most classes are interactive
Course by professor with work experience
Work experience |
Work experience and relevance to the course content if applicatable |
Applicatable |
自治体に対する環境政策支援 |
Education related SDGs:the Sustainable Development Goals
- 1.NO POVERTY
- 2.ZERO HUNGER
- 3.GOOD HEALTH AND WELL-BEING
- 4.QUALITY EDUCATION
- 5.GENDER EQUALITY
- 6.CLEAN WATER AND SANITATION
- 7.AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
- 8.DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
- 9.INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
- 10.REDUCED INEQUALITIES
- 11.SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
- 12.RESPONSIBLE CONSUMPTION & PRODUCTION
- 13.CLIMATE ACTION
- 14.LIFE BELOW WATER
- 15.LIFE ON LAND
- 16.PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
- 17.PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Last modified : Sat Mar 21 11:53:27 JST 2020