Course title
S00310021
Exercise in Urban Architecture Design 1

KOBANAWA Yoshihide

IRIE Kako

TANABE Yuji
Course description
Architecture as a comprehensive art requires the fusion of engineering and aesthetics at a high level. In this class, students learn how to express themselves and how to think, which is useful when aiming for the field of design, through a number of tasks. I would like to see the creation of works consisting of various drawing expressions, models, photographs, etc., with the aim of creating rich expressions, and to foster a formative approach in examining and observing buildings.
Purpose of class
To cultivate the ability to form one's own ideas into a form while understanding architecture and urban space. He creates his works with architectural expression and discusses them from various angles through comments.
Goals and objectives

Goals and objectives Course Outcomes
1. to be able to learn the techniques of architectural expression
1.
,
6.
2. to accurately grasp the volume and shape of a formed objects
1.
,
6.
3. to be able to analyze cities from a unique perspective
1.
,
2.
,
5.
4. to be able to combine building elements and examine the form
1.
,
6.
5. the above works can be compiled into a collection of works
4.
,
5.
Language
Japanese
Class schedule

Class schedule HW assignments (Including preparation and review of the class.) Amount of Time Required
1. Guidance 空間ブロックの製作 120分
2. 形状の把握と表現1:静物ブロックのクロッキー及びデッサン デッサン 120分
3. 建築物の把握と表現 スケッチ、パースペクティブ 建築物スケッチ 120分
4. 形状の把握と表現2:建築速記 建築速記の練習 60分
5. 光と建築の関係:光の箱 光の箱の制作 60分
6. 光と建築の関係:光の箱 次課題のエスキス 60分
7. 人や物のふるまいの記述 都市における調査分析 120分
8. 人や物のふるまいの記述 次課題エスキス 60分
9. 形と力の造形 橋の構造体の制作 120分
10. 形と力の造形 次課題エスキス 60分
11. 空間スタディと図面表現:カタマリとヌケガラ 造形の製作 120分
12. 空間スタディと図面表現:カタマリとヌケガラ 図面表現 60分
13. ポートフォリオの製作 ポートフォリオの製作 120分
14. ポートフォリオの展示、総合講評会 ポートフォリオ修正作業 60分
Total. - - 1260分
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'

作品提出 Total.
1. 20% 20%
2. 20% 20%
3. 20% 20%
4. 20% 20%
5. 20% 20%
Total. 100% -
Evaluation method and criteria
各週で出題される建築に関わる7課題について、それぞれの課題において提出された作品と、その講評会における取り組みによって採点し、各15点から20点の計100点を満点として、60点以上を合格とする。
Textbooks and reference materials
※課題ごとテキストを配布、参考文献等はその都度指示する。
<参考>
第一機械時代の理論とデザイン,レイナー・バンハム (著), 石原 達二 (翻訳), 増成 隆士 (翻訳) 鹿島出版会 (1976/1/1)
建築のエッセンス,斎藤 裕 A.D.A.Edita Tokyo (2000/09)
輝く都市,ル・コルビュジェ (著), 坂倉 準三 (翻訳) 鹿島出版会 (1968/12/5)
測って描く旅,浦 一也,彰国社 (2012/10)
Prerequisites
スケッチブックF6(推奨:マルマン F6 スケッチブック オリーブシリーズ 厚口画用),
デッサン用具,着色用具を各自用意すること
Office hours and How to contact professors for questions
  • 木曜午後(事前にメールにて連絡の上対応する。)
Regionally-oriented
Regionally-oriented course
Development of social and professional independence
  • Course that cultivates a basic problem-solving skills
  • Course that cultivates an ability for utilizing knowledge
Active-learning course
Most classes are interactive
Course by professor with work experience
Work experience Work experience and relevance to the course content if applicable
Applicable All of the teachers have worked in architectural design offices and are currently engaged in architectural design.
Education related SDGs:the Sustainable Development Goals
  • 3.GOOD HEALTH AND WELL-BEING
  • 8.DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
  • 9.INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
  • 11.SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
  • 12.RESPONSIBLE CONSUMPTION & PRODUCTION
Last modified : Tue Mar 01 12:10:57 JST 2022