4M552000
1 Seminar on Critical Thinking
本講義は、論理的な思考方法を身に付けるとともに、議論を批判的に検討する能力を身につけることを目指す。
「クリティカルシンキング」とは様々な意味で用いられる語であるが、本講義は特に論理的思考法にフォーカスを絞り、形式論理の基礎、非形式論理の概観を得ることを通じて、議論を批判的に検討し、論理的で説得的な議論を構成する能力を身につけることを目指す。
- 論理的に考えることができる
- 他人の意見を批判的に検討できる
- 合理的に議論を構成し、説得的に提示できる
Japanese(English accepted)
|
Class schedule |
HW assignments (Including preparation and review of the class.) |
Amount of Time Required |
1. |
「クリティカル・シンキング」とは |
シラバスを読んでおく |
10minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
2. |
論理的な議論とは何か1(厳密な議論とは) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
3. |
論理的な議論とは何か2(概念と定義) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
4. |
形式論理1(真理表) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
5. |
形式論理2(命題論理の自然演繹) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
6. |
形式論理3(述語論理) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
7. |
形式論理4(一階述語論理の自然演繹) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
8. |
誤謬推理1(関連性に関わる誤謬) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
発表準備 |
90minutes |
9. |
誤謬推理2(曖昧さに関わる誤謬) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
発表準備 |
90minutes |
10. |
誤謬推理3(空虚さに関わる誤謬) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
発表準備 |
90minutes |
11. |
誤謬推理4(そのほかの誤謬) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
発表準備 |
90minutes |
12. |
議論の方法(帰納的な議論、一般化と例示) |
宿題 |
90minutes |
授業ノートの整理 |
60minutes |
発表準備 |
90minutes |
13. |
発表 |
発表準備 |
240minutes |
14. |
期末テスト 解説
|
テスト準備 |
240minutes |
Total. |
- |
- |
2650minutes |
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'
|
発表 |
期末テスト |
Total. |
1. |
25% |
20% |
45% |
2. |
|
15% |
15% |
3. |
25% |
15% |
40% |
Total. |
50% |
50% |
- |
Evaluation method and criteria
期末テストは授業取り扱い範囲についての複数の問題から選択する記述問題。50点満点で評価する。発表は30分程度で内容を50点満点で評価する。
両者を合算して60点以上の取得で合格。
Feedback on exams, assignments, etc.
ways of feedback |
specific contents about "Other" |
Feedback in the class |
|
Textbooks and reference materials
教場で指示する。
形式論理に関する参考書としては以下をあげておく
Banson Mates, “Elementary Logic”
Office hours and How to contact professors for questions
Non-regionally-oriented course
Development of social and professional independence
- Course that cultivates an ability for utilizing knowledge
About half of the classes are interactive
Course by professor with work experience
Work experience |
Work experience and relevance to the course content if applicable |
N/A |
該当しない |
Education related SDGs:the Sustainable Development Goals
- 9.INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Last modified : Wed Mar 06 04:08:41 JST 2024