30383000
2 Introduction to Cybersecurity and Society
This course aims to study the relationship between cybersecurity and society and deepen the understanding of related knowledge
and skills to analyze the impact of cybersecurity on society. In order to strengthen cybersecurity, it is necessary to have
a comprehensive perspective on political and economic issues, organizational management, human engineering, law, policies,
and other aspects in addition to technical knowledge. Therefore, in this course, various incidents related to cybersecurity
and the formation of norms in international fora will be analyzed from multiple perspectives mentioned above, and discussions
on technical or policy measures from the viewpoint of prevention, response, and prevention will be conducted.
An instructor with practical experience teaches this course. The instructor has experience in policy-making related to cybersecurity
at think tanks and related organizations, accepting reports of incidents, supporting responses, understanding the situation,
analyzing modus operandi, and considering and advising on measures for preventing recurrence. He lectures on the impact of
cybersecurity on society and the responsible use of technology for societies.
The course aims to equip students with the ability to analyze a given cybersecurity case both qualitatively and quantitatively,
considering the relevant laws and regulations. In order to achieve this goal, students should be able to explain cybersecurity
technologies and institutions based on their objectives, principles, and concepts. Furthermore, the course will examine how
the impact of cybersecurity extends beyond individuals and organizations to affect state relations. It will also explore the
evolving role of information and communication technology in the relationship between the state and the market.
This course will provide students with concrete examples of technical and institutional responses to ransomware-based attacks.
By studying these examples, students will be able to qualitatively and quantitatively analyze them.
- サイバーセキュリティの原則と概念を説明できる(学修・教育到達目標B)
- サイバーセキュリティを通じて技術・科学が社会に対して負っている責任を説明できる(学修・教育到達目標B)
- サイバーセキュリティが社会に与える影響について、事例を挙げて説明できる(学修・教育到達目標G-2)
|
Class schedule |
HW assignments (Including preparation and review of the class.) |
Amount of Time Required |
1. |
サイバーセキュリティと社会の関わり |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
2. |
サイバーセキュリティの目的、原則、概念 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
3. |
セキュリティガバナンスとリスク管理 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
4. |
サイバーセキュリティに関する戦略・政策・法律・規制 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
5. |
暗号の概要・共通鍵暗号・公開鍵暗号・暗号に対する攻撃 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
6. |
情報管理・セキュリティモデル |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
7. |
ソフトウェアの脆弱性、脅威、対抗策 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
8. |
物理的なセキュリティ、論理的なセキュリティ、ゼロトラスト |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
9. |
ネットワークセキュリティと攻撃手法 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
10. |
識別・認証の管理 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
11. |
マルウェアとサイバー攻撃 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
12. |
セキュリティテスト、インシデント対応 |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
13. |
国家と市場、国際政治とサイバーセキュリティ |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
14. |
ランサムウェアと経済制裁、国家の責任ある情報通信技術の利用、途上国開発支援とサイバーセキュリティ |
振り返りと次回に向けた予習 |
30minutes |
15. |
サイバーセキュリティの展望 |
|
|
Total. |
- |
- |
420minutes |
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'
|
期末試験 |
課題 |
Total. |
1. |
20% |
10% |
30% |
2. |
20% |
15% |
35% |
3. |
20% |
15% |
35% |
Total. |
60% |
40% |
- |
Evaluation method and criteria
- 期末テスト(60%)と期中に課す課題(40%)の成績、及び講義中の議論への参加(追加点要素、最大25%)によって評価する。
- 評価結果が60%以上で単位を取得することが可能である。この基準を満たすことは、サイバーセキュリティの目的、原則、概念を基盤とした、技術・制度を説明できるようになっていているレベルに到達していることを想定する。
- 課題の作成において、Chatbotの利用を妨げない。ただし、Chatbotの結果をそのまま転記する等の行為に対して減点することがある。
- 様式・要件を満たしていない課題や提出期限を過ぎて課題を提出した場合、課題の成績を減点する。
- 課題に対して複数人が同一内容の解答を提出した場合、理由の如何を問わず、該当者全員が大幅な減点となる。
Feedback on exams, assignments, etc.
ways of feedback |
specific contents about "Other" |
Feedback in the class |
|
Textbooks and reference materials
教科書は定めない。
参考書:
- 八木毅ほか「コンピュータネットワークセキュリティ」コロナ社、2015年
- 鎮目征樹ほか「情報刑法」弘文堂、2021年
- 岡本栄司「暗号理論入門」共立出版、2002年
- 持永大ほか「サイバー空間を支配する者」、2018年
コンピュータネットワークの基礎について学修することが望ましい。
Office hours and How to contact professors for questions
- Thursday, 15:00 - 16:00 @Teams
Non-regionally-oriented course
Development of social and professional independence
- Course that cultivates an ability for utilizing knowledge
- Course that cultivates a basic problem-solving skills
About half of the classes are interactive
Course by professor with work experience
Work experience |
Work experience and relevance to the course content if applicable |
Applicable |
講義では、座学だけでなくオープンクエスチョンを通じて、自身の価値観をもとにサイバーセキュリティと社会について議論を行う。 |
Education related SDGs:the Sustainable Development Goals
- 1.NO POVERTY
- 9.INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
- 16.PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Last modified : Sat Sep 09 05:49:02 JST 2023