Course title
4M5520001
Seminar on Critical Thinking

SAKURAGI Shin
Course content
本講義は、論理的な思考方法を身に付けるとともに、議論を批判的に検討する能力を身につけることを目指す。
Purpose of class
「クリティカルシンキング」とは様々な意味で用いられる語であるが、本講義は特に論理的思考法にフォーカスを絞り、形式論理の基礎、非形式論理の概観を得ることを通じて、議論を批判的に検討し、論理的で説得的な議論を構成する能力を身につけることを目指す。
Goals and objectives
  1. 論理的に考えることができる
  2. 他人の意見を批判的に検討できる
  3. 合理的に議論を構成し、説得的に提示できる
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'

発表 期末テスト Total.
1. 25% 20% 45%
2. 15% 15%
3. 25% 15% 40%
Total. 50% 50% -
Language
Japanese(English accepted)
Class schedule

Class schedule HW assignments (Including preparation and review of the class.) Amount of Time Required
1. 「クリティカル・シンキング」とは シラバスを読んでおく 10minutes
授業ノートの整理 60minutes
2. 論理的な議論とは何か1(厳密な議論とは) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
3. 論理的な議論とは何か2(概念と定義) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
4. 形式論理1(真理表) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
5. 形式論理2(命題論理の自然演繹) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
6. 形式論理3(述語論理) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
7. 形式論理4(一階述語論理の自然演繹) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
8. 誤謬推理1(関連性に関わる誤謬) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
発表準備 90minutes
9. 誤謬推理2(曖昧さに関わる誤謬) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
発表準備 90minutes
10. 誤謬推理3(空虚さに関わる誤謬) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
発表準備 90minutes
11. 誤謬推理4(そのほかの誤謬) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
発表準備 90minutes
12. 議論の方法(帰納的な議論、一般化と例示) 宿題 90minutes
授業ノートの整理 60minutes
発表準備 90minutes
13. 発表 発表準備 240minutes
14. 期末テスト
解説
テスト準備 240minutes
Total. - - 2650minutes
Evaluation method and criteria
期末テストは授業取り扱い範囲についての複数の問題から選択する記述問題。50点満点で評価する。発表は30分程度で内容を50点満点で評価する。
両者を合算して60点以上の取得で合格。
Feedback on exams, assignments, etc.
ways of feedback specific contents about "Other"
Feedback in the class
Textbooks and reference materials
教場で指示する。
形式論理に関する参考書としては以下をあげておく
Banson Mates, “Elementary Logic”
Prerequisites
シラバスの確認
Office hours and How to contact professors for questions
  • 教場で指示する
  • 要望に応じて時間を設ける
Regionally-oriented
Non-regionally-oriented course
Development of social and professional independence
  • Course that cultivates an ability for utilizing knowledge
Active-learning course
About half of the classes are interactive
Course by professor with work experience
Work experience Work experience and relevance to the course content if applicable
N/A 該当しない
Education related SDGs:the Sustainable Development Goals
  • 9.INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Last modified : Fri Mar 22 04:08:48 JST 2024