Course title
Course description
As an "introduction to civil engineering," several faculty members from the Department of Civil Engineering will give lectures in their respective specialized fields.The lecture will include a panel discussion between two faculty members.Through lectures by many instructors, students will understand that civil engineering covers a wide range of areas from diverse perspectives such as cities, infrastructure, disasters, the global environment, and education.In addition, students will hone their logical writing skills by writing reports about these lectures in a short period of timeIn the second half of the class, each group independently decides on a topic for discussion based on the basic knowledge about civil engineering gained in the lecture, and a group discussion (workshop) is held using a framework to promote discussion.Furthermore, the results of the group discussion will be compiled into slides, etc., and the results will be presented in front of the instructor and all lecture participants.
Purpose of class
The purpose of this course is for new students to improve their reading comprehension, communication skills, expressiveness, and discussion skills, all of which are necessary for pursuing university studies.
Goals and objectives
  1. You will be able to determine the direction of your studies in the Department of Civil Engineering.
  2. With basic knowledge of civil engineering, you can conduct your own research and consider the results of your research.
  3. Be able to have discussions in group work with basic knowledge of civil engineering.
  4. With basic knowledge of civil engineering, be able to give presentations in front of a large audience.
Relationship between 'Goals and Objectives' and 'Course Outcomes'

Report for each class Report “The future role of civil engineering” Impressions about classes and group activities Group presentation Total.
1. 40% 25% 5% 0% 70%
2. 10% 10%
3. 10% 10%
4. 10% 10%
Total. 40% 25% 5% 30% -
Evaluation method and criteria
By(1)Report for each class(40%)、(2)Report “The future role of civil engineering”(25%)、(3)Impressions about classes and group activities(5%)、(4)Group presentation(30%)evaluate comprehensively.However, students who fail to submit or present even one of the evaluation items will not be eligible for evaluation.
Language
Japanese(English accepted)
Class schedule

Class schedule HW assignments (Including preparation and review of the class.) Amount of Time Required
1. - 導入ゼミナールのガイダンス
全体計画・スケジュール・レポート提出・成績評価法について説明する

- 土木工学への導入(第1回)
座学:「災害と土木」
 担当教員:紺野 「地震災害における公助・共助・自助」
ガイダンス内容の復習 45minutes
講義の復習 15minutes
2. - 土木工学への導入(第2回)
2教員によるパネルディスカッション:「コンクリートと鋼構造」
 担当教員:穴見  「橋のこわれかた」
 担当教員:伊代田 「構造物建設に用いるコンクリートの化学」
講義の復習 15minutes
3. - 土木工学への導入(第3回)
2教員によるパネルディスカッション:「自然・社会を支える地盤」
 担当教員:並河 「地盤と自然災害」
 担当教員:稲積 「地盤と社会 − 災害・環境・インフラの視点から」
講義の復習 15minutes
4. - 土木工学への導入(第4回)
2教員によるパネルディスカッション:「土木と教育」
 担当教員:岡田 「⼟⽊の⼤切さを伝えるための⼟⽊教育」
 担当教員:谷田川 「未来のまちづくりを⽀える⼈をどう育てるか」
講義の復習 15minutes
5. - 土木工学への導入(第5回)
2教員によるパネルディスカッション:「移動の歴史と展望: 過去から未来へ」
 担当教員:岩倉 「歴史から見る技術イノベーションと移動」
 担当教員:楽(レイ) 「スマートモビリティ」
講義の復習 15minutes
6. - 土木工学への導入(第6回)
2教員によるパネルディスカッション:「都市のデザイン」
 担当教員:田中 「都市の計画(仮)」
 担当教員:中川 「インフラ・災害・地球環境を俯瞰する測量・空間情報」
講義の復習 15minutes
7. - 土木工学への導入(第7回)
2教員によるパネルディスカッション:「国際プロジェクトで貢献する⼟⽊技術者」
 担当教員:マイケル 「海外の社会インフラ事情」
 担当教員:土屋 「グローバルに仕事をするために必要なコミュニケーション能⼒」
講義の復習 15minutes
8. - 土木工学への導入(第8回)
2教員によるパネルディスカッション:「橋梁と河川」
 担当教員:勝木 「橋梁の高齢化問題とデジタル社会における維持管理」
 担当教員:宮本 「川づくりの学際的課題 〜治⽔・利⽔・⽣態系」
講義の復習 15minutes
9. - 土木工学への導入(第9回)
2教員によるパネルディスカッション:「⼟⽊技術者のための経済学・数学⼊⾨」
 担当教員:長原 「現在価値と将来価値の考え⽅と計算法」
 担当教員:塩澤 「工学における数学」
講義の復習 15minutes
10. - グループワーク(第1回)
「テーマ選定と情報収集」ワークショップ
プレゼンテーション準備 15minutes
11. - グループワーク(第2回)
「情報共有と問題発見」ワークショップ
プレゼンテーション準備 90minutes
12. - グループワーク(第3回)
「解決策提案と自己評価」ワークショップ
プレゼンテーション準備 90minutes
13. - グループワーク(第4回)
「解決策のダメ出しと再構築」ワークショップ
プレゼンテーション準備 90minutes
14. - 班別プレゼンテーション(全体発表会)

- レポート提出
プレゼンテーション反省 15minutes
Total. - - 480minutes
Feedback on exams, assignments, etc.
ways of feedback specific contents about "Other"
授業内と授業外でフィードバックを行います。
Textbooks and reference materials
(1)導入ゼミナール全体に関し、1回目の授業において、全体計画・スケジュール・レポート提出・成績評価法について説明する。
(2)講義ごとに資料を配布する。
Prerequisites
(1)土木と社会との関わりについて色々な情報を取得しておく。
(2)「理系の文章術 -今日から役立つ科学ライティング入門-」更科 功 著(講談社)を各自で事前購入し、講義前までに読了のこと。
Office hours and How to contact professors for questions
  • 授業時間前後とメールで基本的に対応する。
Regionally-oriented
Regionally-oriented course
Development of social and professional independence
  • Course that cultivates an ability for utilizing knowledge
  • Course that cultivates a basic interpersonal skills
  • Course that cultivates a basic self-management skills
  • Course that cultivates a basic problem-solving skills
Active-learning course
About half of the classes are interactive
Course by professor with work experience
Work experience Work experience and relevance to the course content if applicable
N/A 該当しない
Education related SDGs:the Sustainable Development Goals
  • 9.INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
  • 11.SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
  • 12.RESPONSIBLE CONSUMPTION & PRODUCTION
  • 13.CLIMATE ACTION
Last modified : Sun Apr 13 04:03:59 JST 2025